מי אכל את העוגה שלי ואיך היא עדיין פה? מכתבים לידיד ימני

היום כבר כולם יודעים. נפתלי בנט סופרסטאר. תופעות של אלילות הם לא חדשות בפוליטיקה. זה קיים סביב יאיר לפיד, בנימין נתניהו, אובאמה ורבים אחרים. זה לא חדש שדמויות כריזמטיות סוחפות המונים סביב המיצוב שלהם כגיבורי תרבות הרבה יותר מאשר סביב מה שהם מציעים כפוליטיקאים. את העובדה שרבים מחבריי וקרוביי, אנשים חכמים, מתונים וטובים, נוהים אחריי בנט קשה לי לקבל. עם מיצובו של בנט ככוכבן פוליטי יש לי קושי אמיתי להתמודד. אני מסוגל לנתח את זה רק בכלים חיצוניים אבל לא באמת להבין. זה פשוט לא עושה לי את זה. מה שאני כן יכול להתמודד איתו זו המדיניות, תוך הכרה עצובה שבמקרים כדוגמת יאיר לפיד, העובדות לרוב לא מבלבלות את מי שנשבה בקסמו של אדם. אישיותו של לפיד, דבריו, מעשיו והגיגיו הפוליטיים נמצאים תחת צליבה מתמשכת של חודשים. את הדבר שגורם לאנשים מסוימים להאמין לו, לסמוך עליו ולראות בו מנהיג זה לא מצליח לפרק.

הסיפור של בנט כואב לי באופן אישי. בגלל שמתנחלית-דתית היא שפת האם שלי. יש לי חברים ימנים, יש לי חברים מתנחלים, וחלקם גם קורא את הבלוג הזה. כש"השמאל החילוני" נוהה כמו עדר מסומם אחרי איזה טמטום תורן כמו ציפי לבני אני יכול לבוז לזה באופן הרבה יותר ציני ומתנשא ממה שאני יכול להרשות לעצמי עם מזרוחניקים. פעם בכמה ימים מופיע בפיד שלי קישור סרטון היו-טיוב העשוי היטב של "תכנית ההרגעה": מתווה בנט לניהול הסכסוך הישראלי פלסטיני. באופן גורף הקישור הזה מעולם לא מלווה בטקסט של המקשר. אני לא יודע מה אתכם. שאני מקשר טקסט שיש לי ממנו הסתייגויות, אני מציין אותם, מבחינתי קישור ללא טקסט משמעותו "חותם על כל מילה". אז הרשימה הזו היא בשבילכם חברים ימנים שלי (אני יודע שציפיתם שאני אנתח את החתונה של ד'. זה לא יקרה). גם כי אני מאמין ששיקוף מבחוץ זה דבר חשוב, וגם כי למרות מה שכתבתי עד עכשיו אני הומניסט חסר תקנה עם אמונה יוקדת ביכולתו של האדם להביט בעיניים פקוחות על הבחירות שלו.

כמה ימים אחרי פרסום התכנית פרסם שלום בוגוסלבסקי, מהבלוגרים האהובים עליי, ביקורת מנומקת שלה. אני ממליץ לקרוא גם את רשימתו, ואשתדל שלא לחזור יותר מדי על הנקודות שהוא כבר העלה.

בטרם אגש לכסח לבנט את הצורה (דבר שהוא לא בטוח אפשרי פיסיקלית ותיאולוגית) אני חייב להגיד שמדובר בהתפתחות חשובה. הימין הישראלי מתרכז כבר עשרות שנים בניגוח של מדיניות השמאל. מיותר לציין בצער שזה עובד לו לא רע. בסוגיה העקרונית מאוד, מה אנחנו מתכוונים לעשות עם יהודה ושומרון ועם מיליוני הערבים החיים שם, הימין בחר בהיאחזות עיקשת במצב הקיים (אחזקה צבאית זמנית בהגדרה). באותו זמן הוא עסק בשינוי המציאות בשטח לטובתו (הקמת התנחלויות ועיבוין, מאבק על דעת קהל, העובדה שבכל גן ילדים וכיתת בית ספר תלויה מפת ישראל שמתעלמת מהמציאות המשפטית המוכרת ש"שטחי 67" אינם חלק מישראל הריבונית גם לפי שיטתה היא). העובדה שהימין בשלטון כבר שנים ארוכות לא מפריעה לו להתנהג כאילו העסק לא בידיו והוא אמור לחבל בתכניות השמאל לכשיבואו לכלל הכרעה. בנט מכיר לראשונה בבעיה. זה לא דבר של מה בכך. יש מיליונים של לא יהודים חסרי מעמד בין הירדן והים. הוא קורה להם בשמם- פלסטינים. הוא לא מפנטז שהם פשוט ייעלמו יום אחד ברוח "האופציה הירדנית", הפנטזיה היחידה של הימין עד כה שאפשר בנסיבות מאוד מקלות לקרוא לה תכנית פוליטית.

התכנית עצמה עשויה ברוחו של בנט עצמו: הייטקיסטית, דוגרית, שובבית ומודרנית. האיש מבין היטב את הז'אנר. הבעיה הראשונה שלי שזה בערך הכול. הסרטון היפה מפנה לאתר אינטרנט "לפרטים נוספים", שם ניתן למצוא את הנוסח המלא של התכנית. מכיוון שאני בחור רציני פיניתי לי זמן וניגשתי לקרוא אותה בעיון. יוק. ארבעה עמודים כולל שער, רובן מפות, אפס אינפורמציה שמוסיפה על הסרטון, מינוס האזכורים המבודחים של הסופרנוס ורמי קליינשטיין. אם ניקח לשם ההשוואה יוזמת שמאל מפורסמת כמו תכנית ז'נבה, הרי שם גם היא משתמשת בז'אנר הסרטונים המגניבים במטרה לקדם את עצמה. לפעמים רואים השפעה של בנט (תכניתו פורסמה באפריל, הסרט הזה יצא בנובמבר), דוגמת האספרסו ו"ניקוי" הנתונים בנפנוף יד. לפעמים זה ממש תגובה לתכניתו. הם עשו את זה גם לפניו. ברוח המונותיאיזם חייבים להודות ששלו הרבה יותר מוצלח. אלא שאצלם הסרטונים מגובים בתכנית מפורטת של עשרות עמודים, שנשלחה לכל בית בישראל בתוספת נספחים בנושאים שעוררו שאלות עם השנים. גם אם אני לא מסכים איתה, יוזמת ז'נבה מנסה להקיף ולפתור את שלל הבעיות של הסכסוך. בנט לא מציע פרסומת לקידום מדיניות הוא מוכר לכם פרסומת בתור מדיניות.

שלוש מטרות מבקש בנט להשיג בתוכניתו: נטילת "הנכסים החיוניים", חיזוק המעמד הבין לאומי של ישראל ויצירת תנאי שטח יציבים ובני קיימא שיחזיקו עשרות שנים.

מה שזה לא יהיה הדבר הזה שאמרת עליי, זה לא נכון: מסמוס האפרטהייד?

אולי הסוגיה המעניינת ביותר שמעלה בנט היא סוגיית המים. בנט שם על השולחן עניין שמתאפשר באופן לא רשמי כתוצאה מהמצב ה"זמני". ישראל לוקחת לעצמה את כל המים שבין הירדן והים, ואת חלקם הגדול היא מספקת מהשטח הצבאי שברשותה. תתעלמו לרגע מהעובדה שמדובר בארגון של בוגדים מסוכנים, תתעלמו מהפרשנות ותתמקדו בנתונים בלבד, סיור קצר באתר "בצלם" בנושא המים. פלסטיני מקבל קצת פחות מהמינימום ההכרחי לפי הסטנדרטים של האו"ם. ישראלי מקבל בערך פי שניים וחצי. מבחינת בנט לא רק שזה בסדר גמור אלא שהעובדה שמדינה פלסטינית גם תרצה לשתות ולהתקלח היא סיבה קיומית לא להקים אותה. ביותר מנושא אחד בנט מעוניין לעגן בחוק דברים שישראל מסיבות בינלאומיות מעדיפה לעשות בשושו. וזה עוד בתכנית שאחת ממטרותיה הרשמיות היא הקלת הלחץ הבינ"ל.

המחשבה שהתכנית הזו ממסמסת את טיעוני האפרטהייד היא לא פחות ממהממת. בנט שם את הפלסטינים בקנטונים מנותקים זה מזה, כאשר השליטה הביטחונית, דרכי הגישה ביבשה ובאוויר,התשתיות והמים נשארים ברשות ישראל. הקנטונים מוגדרים בתיחום מדויק לפי מיקום הפלסטינים כרגע, מה שמונע מהם כל אפשרות של פיתוח עתידי. מדובר בגטאות עצומים שנמצאים בשליטה ישראלית מלאה, שלא נהנים לא מהגנת החוק הישראלי ולא מהזכויות שהוא מעניק לאזרחיו. כמובן שהם ידאגו לעצמם בדברים המבאסים: חינוך, בריאות, תשתיות, פיתוח, תרבות וכל מה שאנשים כמו נתניהו ובנט מעדיפים שמישהו אחר יעשה במקומם.

יש כאן נקודה עקרונית חשובה מאוד. מי שמעלה את התכנית הזו כתכנית שתשמוט את הקרקע מתחת לטיעון האפרטהייד פשוט לא יודע מה זה. אפרטהייד הוא בפשטות קיום של מערכות חוק וזכויות נפרדות לסוגים שונים של אנשים. בדרום אפריקה מיעוט קטן עשה את זה לרוב, אצלנו עוד לא. "תכנית הבנטוסטאנים" שהופעלה שם רק החריפה את הנידוי הבינלאומי כלפיי המדינה. בנט מציע תכנית לקחת את מאפייני ההפרדה שקיימים בשטחים בחסות המשטר הצבאי ולהפוך אותם לפניה של ישראל, בהעתק כמעט מדויק של המודל הדרום אפריקאי. בקיצור, הוא רוצה להפוך סיסמא פופוליסטית של ארגונים פרו-פלסטינים למציאות.

מה שקרה לבנט עם האפרטהייד קורה גם לא פעם לימין עם עם ה"קולוניאליזם". המאבק בהאשמה של ישראל ככוח קולוניאלי היא אחד מייעדי ההגנה המרכזיים של מערכת ההסברה הישראלית. לפעמים אפילו באותם סרטונים מופיעים טיעונים שמחייבים לעשות סדר: אם אתה מציג את השטח בטרם בואנו כאזור כפרי מאוכלס בדלילות הסובל מתת פיתוח; מאמין שהבאנו קידמה לילידים המפגרים ששמחו ונהנו אף הם; שאנחנו מוצב עומק של המערב המגן עליו מפני הברבריזם המזרח תיכוני; שלדמותנו האירופאית והמתקדמת יש איזשהו משקל בצדקתנו בסכסוך; ובעיקר אם אתה מייחס איזושהי משמעות להצהרת בלפור, יקירי, אתה קולוניאליסט. נדמה לי שמבחינת יותר מדי אנשים "אפרטהייד" ו"קולוניאליזם" הן פשוט שתי דוגמאות ל"דבר הזה ששמאלנים וגויים אנטישמיים אומרים עלינו ואנחנו ממש לא". אז אנא מכם. לויקיפדיה אני לא צריך לשים קישור: "אפרטהייד", "בנטוסטן", ואם אתם כבר שם גם "קולוניאליזם" לא יזיק.

שלום וביטחון גרסת בנט: מסע לתולדות ה-פחחחחח

המטרה השנייה שבנט מצייר היא הביטחון שתכניתו תעניק. העובדה שמדינה פלסטינית תיפול בידי החמאס, ושמשטח זה יירו רקטות על מרכז ישראל מוצגות כנתון. מעניין שהוא לא מסביר כלל מדוע שני התהליכים האלו נמנעים כתוצאה מצמצומם של הפלסטינים לשמורות מתוחמות. מי שאמור לשלוט בשטח הזה מבחינת בנט זו הרשות הפלסטינית, אלא שזכות קיומה היחיד של הרשות הזו היא ההבטחה להביא מדינה באמצעים דיפלומטיים. האם יערכו בחירות בקנטונים? ומדוע שחמאס לא ינצח בהם? איזה עתיד יכולה ההנהגה הזו להבטיח לתושבים בתנאים האלו, ואיזה לגיטימציה עממית יהיה לשלטון זה? האם במסגרת מה שבנט מגדיר "אוטונומיה מלאה" פלסטינים יוכלו לעסוק בפוליטיקה? להצטרף לתנועת נוער? לקיים כנסים? האם יותר להם לקיים הפגנות שלא יוגדרו כ"הפרת סדר"? השליטה הישראלית הביטחונית לא כוללת במקרה גם "מערך מודיעין" שמשמעותו הוא מישתו"פ של חלק ניכר מהאוכלוסייה בכפייה? מתווה בנט יפרק את הרשות. או שהיא תפרק את עצמה (הצעד המתבקש) או שהיא תיפול. הסיכוי שלה לשרוד הוא על ידי שמירה אקטיבית של הצבא הישראלי. זה לא בדיוק יקדם את מעמד הרשות בעיני הפלסטינים, סביר שלא ימתן את השנאה לישראל, ולא יוריד פלאים את המוטיבציה למאבק אלים כנגד הכיבוש. בשביל רקטות קסאם באמת שלא צריך גבולות חיצוניים. צריך רק מוטיבציה (אתם לא מאוד אוהבים להיזכר בזה שקסאמים היו שנים לפני ההתנתקות). אני בטוח שמצבם של פליטי צד"ל בישראל או הטיפול "העדין" של העם הפלסטיני באנשים שמוכרים אותו לאויב בטוח קוסמים להנהגה העתידית שבנט מתכנן. בתשובה לשאלה האם אתם הייתם מסכימים לחיות כך אני חייב לצטט את בוגוסלבסקי: "אני מנחש שבמצב כזה נפתלי בנט היה הראשון לחגור חגורת נפץ וללכת להתפוצץ ברמאללה".

תכנית בנט מכריזה בריש גלי שהפלסטיני אינו סובייקט אנושי שווה ליהודי הישראלי. לנו מגיע הכל, והם צריכים להודות על כל פרור שנזרוק עבורם. לא מדובר כאן רק על זכויות לאומיות וקולקטיביות אלא ברמה הכי אישית: כמה מים תשתו, על כמה קרקע תחיו, איזה חלומות מותר לכם לחלום. תכנית בנט מקבעת שהפלסטיני יקבל קצת פחות ממה שהוא צריך. אפשרות הפיתוח, החלומות על העתיד, והחופש לעצב את המציאות שמורות לישראלים בלבד. את השאלה האם אנחנו היינו מוכנים לחיות כך אנחנו פשוט לא שואלים כי אנחנו פשוט לא בוחנים את "הפלסטינים" בקטגוריות האנושיות שאנחנו מיישמים על עצמנו. זו לא בעיה, זה כשל מוסרי. שום התנדבות חברתית, שירות משמעותי או תמיכה במפוני גוש קטיף לא יכולים לטאטא את זה מתחת לשטיח. זו העמדה המוסרית של האיש שהציבור הדתי לאומי בחר כפניו החדשים על כל המשתמע מכך, זו העמדה המוסרית שלכם כשאתם לוחצים באגביות על כפתור ה-share לתכנית הרגיעה.

בשתיים ממטרותיה התכנית הזו כושלת לחלוטין: היא תדרדר את המצב הביטחוני, והיא תדרדר את מצבנו הבינלאומי בסבירות גבוהה מאוד. איזה אופי ההתדרדרות הזו תישא נשאיר לבעלי האוב למיניהם. נותרנו עם הנקודה השלישית. התכנית הזו תספח את כל ההתנחלויות. לא עוד "מאחזים", מאבקים על בנייה, סכנת פינוי ובג"צים. בנט מוכן לדרדר אותנו למלחמה ולבידוד בשביל זה. יתכן וזו מטרה ראויה, אך זו המטרה היחידה של התכנית הזו וככזו יש להציג אותה. בעזרת הוקוס-פוקוס מחשבתי זה גם משאיר אותנו לכאורה בלי הערבים שממלאים את השטח הזה ומפריעים לנו לחשוב שזה ממש כמו כל מקום אחר בישראל. דף פייסבוק משעשע שמלגלג על פולחן בנט כבר קבע שהוא יכול להרוג שתי ציפורים באבן שאלוהים לא יכול להרים. מה שבטוח הוא שנפתלי בנט בהחלט יכול לאכול עוגה ולהשאיר אותה שלמה. מכם יקיריי הרשו לי לצפות ליותר.

שלכם

נציג שבט שלם בשמאל הרופס

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על מי אכל את העוגה שלי ואיך היא עדיין פה? מכתבים לידיד ימני

  1. נציג שבט נריה בשמאל הרופס הגיב:

    פוסט משובח,כמו הקודמים לו

  2. מצויין, ומאיר עניים כרגיל. [בלי כל קשר "מאיר עניים"- יכול להיות אחלה שם למכון אופטימטריסטי בניהולו של מאיר כל שהוא].
    מאוד אהבתי את הנקודה של שיוויון זכויות האדם והצד המוסרי, מעט חבל לי שלא הזכרת את זה כנקודה בפסקאת הסיום.

  3. רימונה - נציגת שבט נחלה (מדריד 1990...) הגיב:

    וואו כמה נכון וצודק. וכרגיל – ארץ נהדרת עלו על "אותה הגברת בשינוי האדרת" אפילו לפניך:
    http://www.mako.co.il/tv-erez-nehederet/season10-articles/Article-5855c6e0c0ecb31006.htm&sCh=3d385dd2dd5d4110&pId=565984153

  4. פינגבאק: מי אכל את הצפרדע שלי? מכתב לידיד שמאלני/ איציק פישר (פוסט אורח) | פרייהייט

  5. אריק הגיב:

    בנוגע להשוואה לתוכנית הבנטוסטנים(או אדמות המולדת) של האפרטהייד.
    לפי ויקיפדיה לפחות בתוכנית ההיא רוב השחורים לא התגוררו כלל בשטחי המדינות שבהן הם היו כביכול אזרחים.

להשאיר תגובה

