חרד"ל דיז'ון רעיל: תגובת חירום לרב אבינר

 היום רעשה וגעשה הרשת סביב רשימתו של הרב שלמה אבינר בדבר יופייה הפנימי של בת ישראל הטהורה. שאט הנפש הכללית הכילה גברים ונשים חילונים ודתיים. כמי שנחשף לחומרים של אבינר במשך שנים, אני חייב לציין שאין חדש תחת השמש, אלא שלא בכל יום דרשת פרשת השבוע של הליברל נעים ההליכות מגיעה לynet. חוקר הדתות המופלא תומר פרסיקו, מקפיד לפרסם בדף הפייסבוק שלו מפעם לפעם מהגיגיו של אבינר ברוח זו תחת הכותרת "הפואטיקה של ההלכה". אבינר הוא בעצם גירסא ישראלית לברנארד הקדוש מקלירבו (1153-1090 למניינם, מאדריכלי מסע הצלב השני והאב הרוחני של הנזורה הלוחמת): הוא מאמין שהמדינה היא פלטפורמה למימוש רעיונות רוחניים, מדבר במבטא צרפתי, ונטוע כל כולו בהוויה של ימי הביניים. לפני שנים אבינר נתן הרצאה בישיבה שלי, ולמעט העובדה שאף אחד לא זכר על מה הוא דיבר כולם הסכימו שהוא חמוד לאללה. ואולי זו הבעיה המרכזית עם אבינר. מתק שפתיים, דיבור שקט, נעים, במבטא חמוד. אכן, נעים ונחמד להיות בת ישראל כאשר הפיכתך לטאליבנית חסודה מלווה בכאלו סופרלטיבים ענוגים. אבינר אגב לא עוצר בנשים. קונטרס "טהרת הברית" פרי עטו, היווה אחד החומרים הקומיים הפופולריים בבית המדרש שלנו. זהו שו"ת נוצרי קלאסי, הכולל תיאורי גיהינום מפורטים, ומוקדש כולו למאבק באוננות בקרב נערים מתבגרים. למרות שאת רשימתי האחרונה הקדשתי לחבריי הימניים, אני מרגיש שעם הפלג החרד"לי של הציונות הדתית באמת אין לי הרבה שפה משותפת. אני לא מתכוון להציע ניתוח מפורט של התופעה, או של הסכנות הגלומות בה. אני כן מבקש לחשוף אלמנט מסוים של צביעות, ולשאול למה זה בכל זאת רלוונטי לאנשים שאני כן מסוגל לדבר אתם.

לא סוד הוא כי ערך ה"צניעות" מנופח בחברה החרד"לית מעבר לכל פרופורציה. החל מהחלת דיני לבוש מחמירים על ילדות קטנות, יצירתה של חברה נפרדת לחלוטין, וניסיון לשליטה מלאה במערכת החינוך הדתית מעל ראשם של הורים מתונים מדי. אלו הם האנשים שלא מסוגלים לשבת בחדר במידה ונשים משמיעות בו את קולן, ובאופן כללי מגדירים את מקומה הרצוי והטבעי של האישה הרחק מהמרחב הציבורי. אלא שההקפדה הזו על דיני צניעות היא מאוד סלקטיבית.

אחד מהבילויים החביבים על דתיי ארצנו היא הטבילה במעיינות. עבור הנער החרד"ל זה אחד ממשובות הנעורים היחידות שלא מוגדרות על ידי רבניו כבעיה הלכתית. הטבילה נהנית מהילה של אהבת הארץ, ובערבי שבתות אף מאלמנט של הקפדה דתית. כאשר עוד הייתי מתנחל בפועל לקחתי את חברה שלי לבילוי יום שישי באחד המעיינות הרבים המעטרים את הרי גוש עציון. בעודנו משכשכים לנו הופיעו חבורת גברים מגודלי פאות וכיפות, ואחד מהם הכריז: "עוד מעט אני איש ערום!". כמובן שמיהרנו לנוס על נפשנו, בעודנו מסתלבטים על דיבורו הזר של הבהמה שמיצב אותו כיליד ארה"ב. ממרחק השנים ברור לי שההכרזה "אני עומד לחשוף את איבר מיני בציבור בעוד רגע ואם לא טוב לך תתחפפי" היא לא פחות מאלימות מינית ועילה לתלונה במשטרה. נזכרתי בסיפור הזה לפני כמה שבועות כשטיילתי עם אותה פרטנרית+שני צאצאים שנוספו בינתיים באחד מנחלי הנגב. היה יום קר ורק קומץ של משוגעים טבל בבריכות הקפואות. איש מאיתנו לא הופתע כשהלבוש הראשון שהם עטו על גופם המבורווז היה ציצית עם פתיל תכלת.  שלא תבינו אותי לא נכון, עצם העובדה שאני מטייל בימי חול של חופש היא הצהרה שאין לי שום בעיה להסתובב בין גדודי דוסים. אבל העובדה שעבור אנשים שמשקיעים כל כך הרבה אנרגיה בכיסוי בנותיהם, נשותיהן ותלמידותיהן, מספיקה שלולית של 3 ס"מ בשביל להסתובב בציבור בתחתונים היא פשוט מרתיחה.

הסיפור הזה הוא מעבר לאנקדוטה. מתחת לכסות הדתית-רוחנית המנומקת היטב קיים פה שוביניזם עמוק, שורשי ודוחה שעומד בלב התפיסה החרד"לית. ברשימתי הקודמת תקפתי את משנתו המדינית של בנט. בצד הביטחוניזם, ההייטקיזם והפזילה לציבור חילוני שעומדים בלב הקמפיין המוצלח של בנט, אחד הקלפים המוצהרים שלו בהתמודדות מול אורלב הייתה "אחדות המחנה". בנט הבטיח וקיים שבחירה בו משמעותה איחוד שורות הציונות הדתית וריצה משותפת עם האיחוד הלאומי. בנט משוויץ שהוא מקדם שיח נטול שנאה, אבל רשימת הבית היהודי לכנסת שורצת אנשים שהם פניה של האורתודוקסיה הטוטלית, החשוכה והבלתי מתפשרת. החרדליזם במהותו מסוגל לקבל אחרים רק כאשר הם מתיישרים לפיו. פמיניזם דתי, קדמה וחילון הם תופעות שהוא רואה כחטא עמוק ועיוות מוסרי. הוא יושב עם אנשים כאלה ממניעים מיסיונריים משיחיים במטרה להשליט את דרכו. גם זה רק בתנאי שהם עומדים בתנאי הסף המינימאליים של ההכרה הפוליטית במדיניות אף שעל. הצד האפל של פני הירח המחויכים של בנט הם פניו של הרב אבינר וחסידיו. ללא ספק משהו חדש מתחיל. קוראים לזה ריאקציוניזם. אוהבי אדם, נשים, הומניסטים וחובבי קדמה: תצביעו "טב". יהיה רע.

[אגב בנט, אחרי שהודעת שאתה מתנגד בתוקף לכל פינוי של יהודי או ערבי מחכים לך במשמרת של אל-עראקיב. יש פינוי בערך פעם בחודש, אני בטוח שחלק מהם ביום חול]

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על חרד"ל דיז'ון רעיל: תגובת חירום לרב אבינר

  1. דן כהן הגיב:

    חריף. כמו שום טרי.
    כל כך חריף שכשקראתי את זה עלו לי דמעות בעניים והמסך של המחשב התחיל להעלות עשן.

    אחד הדברים המופלאים שהקדמה הביאה לנו זו האפשרות לא באמת לעבוד ולקבל על זה כסף. כלומר לא לעבוד עבודת כפיים ולקבל על זה כסף.
    במשך מאות שנים גברים הצליחו להדיר נשים ולהתייחס אליהן כאל רכוש בגלל הטענה הדיבילית לחלוטין של ההבדלים הפיזיים.
    העידן המודרני הפך את הטענה הזו ללא רלוונטית.
    רוב הדתות קמו לפני העידן המודרני ולצערנו הנטיות האוקטודוכסיות של דתות משאיר אותן לפני העידן המודרני גם מבחינה מוסרית.
    קשה לי להשתייך לקבוצה שמגדירה את עצמה כבעלת מוסר אלוהי וטוענת שאדם נברא בצלם אלוהים אך באותה העת אומרת כי האישה היא אדם סוג ב' (במקרה הטוב, המקרים הגרועים הם דיני נערה לא מאורסת שנאנסת וכעונש האנס צריך להתחתן איתה).
    מעניין מתי הרבנות הראשית האשכנזית והספרדית יצאו ויגידו: "נכון אנחנו רוצים לשמור על המסורת שלנו, הדת שלנו זה מה שאנחנו, אבל בו נודה באמת יש בתורה, זו שבכתב וזו שבעל פה, כמה רעיונות ממש מפגרים שצריך לשנות"
    אולי אז באמת יגיעו ימות המשיח.

  2. מיכאל הגיב:

    שלום ציפי לבני. הרבנים של בנט הם הרבנים של בנט, ולא משנה אם אתה מכיר או לא מכיר, חושב או לא חושב, סיסמאתי או עמוק. בנט פרסם סרטון שבו הוא גאה בנערה דתית ששרה וטען שזה קידוש השם. מייד קפצו עליו הקנאים לדבר השם ואמרו לו שזה סותר את ההלכה וחילול רבנים וכו'. הוא טען שזה חלק מהעולם. עכשיו אתה טוען שהוא דווקא הולך לפי הרב אבינר, חשוך ומדיר נשים; המסקנה? אתה יכול לטעון לקיצוניות ופנאטיות אבל להיות פוליטיקאי, ובטח שלהיות מנהיג מפלגה, זה להרחיב את הגבולות שלך כדי לקדם עיניינים, ולחטוף אש משני הצדדים. זה קיים אצל כל פוליטקאי או מנהיג ציבורי, וכנראה ימשיך להתקיים גם אצל בנט.
    ובאותו אופן בדיוק: לפרסקו אין אחריות ציבורית. אין משמעות פרקטית מיידית לדברים שהוא אומר, בניגוד לרב אבינר שלו יש ציבור שמקשיב לו, ואליו הוא מכוון את אמירותיו. פרסקו יכול לקבול בשפה מושחזת שההלכה נראית מגוחכת ושהטיעונים החדשים הם השובניסטיות העתיקה, אבל ברגע שיצטרך למצוא פתרון למציאות כלשהי מעבר למחקרים אקדמיים ופוסטים מוערצים בפייסבוק, אם וכאשר, נראה איך יתגשמו חלומותיו ואיזה פשרות פתאום יתבררו לו. (תן לי לנחש: יתברר לו שההלכה צריכה לדבר לטווח רחב מאוד של אנשים, גילאים, מינים, תכונות, ושהפתרונות שהוא מציע מתאימים לעצמו ולמאות, אולי אלפי אנשים נוספים, שממילא חושבים לבד ולא צריכים אותו). אני מעריך אנשים שעושים ולא כאלה שמדברים. בנט ואבינר הם כאלה. פרסקו -ואולי גם אתה, אני לא מכיר – לא.

    • יותם הגיב:

      הו, כמה אומלל, הוא צריך למצוא פתרון למציאות כלשהי. רוצה פיתרון לכל מציאות שהיא? במצב בו הבחירה היא בין לפגוע בהלכה ללפגוע באדם, בחר בפיתרון שפוגע בהלכה. כשאתה בוחר בהלכה על פני בני אדם אתה אדם חשוך, במיוחד כשיש ציבור שקשוב אליך.

      • מיכאל הגיב:

        מי שאומלל הוא מי שלא מבין שאם יש ציבור של אנשים שקיבלו עליהם סמכות של אדם כי הם מאמינים שהוא יודע מה הפרשנות הנכונה להלכה שהם רוצים לשמור, כנראה שעדיף לא לזלזל בו ובהם, כי לקבל עליך סמכות בלי שום אמצעי כפייה זה לא משהו שעושים בדרך כלל. תקרא לזה חושך? סבבה, אבל ה'חושך' הזה קיים כל כך הרבה זמן ושרד כל כך הרבה מתקפות של דעות והגויות שונות, וכנראה ישרוד גם אחרי שאתה תקרא לו חושך. להיות חלק מדבר כזה ולקחת אחריות על דבר כמו ההלכה זה משהו הרבה יותר גדול מטרוניות של אנשים שבטוחים שהערכים שלהם הם הכי נעלים נכונים ובכלל היחידים שיש.
        (אני רואה את ההלכה אחרת לגמרי מהרב אבינר וחושב שהוא טועה. אבל אני לא עיוור לראות את החלק שלו בפרוייקט כמו ההלכה של העם היהודי, חלק שכל מנהיג ציבורי שמנהיג רק בכוח הידע שלו לוקח)

      • yohac הגיב:

        שלום מיכאל. למרות שבעשר שורות שלך הספקת להצהיר רשמית שאתה לא מכבד אותי, וגרוע מכך להשוות אותי לציפי לבני, אני אגיב. ראשית, אני חושב שפספסת את כל הנקודה. אני בכלל לא טוען שבנט הוא חסיד של הרב אבינר. הוא בכלל לא נראה לי מהסוג שמתייעץ עם רבנים על בסיס יומיומי, ולא נראה לי שהוא היה חותם על מופת האחריות הציבורית ושרשרת הדורות של אבינר. יש לי הרבה בעיות עם בנט הפוליטיקאי, זו לא אחת מהן. אני מאוד שמח שהעלת את סוגיית הדתייה מ"דה ווייס" כי זה בדיוק מבהיר למה אני כן מתכוון. המתקפה על בנט בנקודה הזו הייתה בשם האחדות: אם אתה מתאחד עם החרדלים מצופה ממך לאמץ את הסטנדרטים שלהם לפי מפתח "המקפיד קובע". זה לא קולו של בנט, אבל זה הקול הרשמי של האיחוד הלאומי. גם אם אתה מצביע לאהבת ישראל של בנט, ורואה לנגד עינך גדודים של איילת שקדים בדרך למפד"ל, אתה מכניס לכנסת את בן דהאן, סטרוק, ואנשים שהרב אבינר ודומיו הם הרבה יותר מ"דמות רוחנית מכובדת" עבורם (האם אבינר הוא "עשב שוטה" בקרב החרדלים עצמם זו כבר שאלה אחרת).
        לגבי ה"אחריות הציבורית" של אבינר זו בדיוק הבעיה שלי, ניחה שהוא היה בלוגר שמאלן חסר חשיבות אבל יש לו אחריות ציבורית. אבינר לא "מנסה לפתור"- הוא הבעיה. הוא לא "מגיב למציאות" הוא יוצר אותה. המסר של "אתה מדבר והוא עושה" הוא נפלא, אבל כל זה במידה והוא עושה למען הישר והטוב. ומכיוון שהוא עושה למען העקום והרע, הרשה לי בתור אחד המדברים לדבר נגדו. אני יכול להיות בטוח, שכאחד שרק מדבר, אף ילדה לא נידונה לכפופות קומה, רגשות אשמה ודימוי עצמי אפסי כתוצאה ממעשי. ההיסטוריה שטופה בנהרות של דם ששפכו העושים, לא המדברים.
        אתה טוען ש"הכלבים נובחים והשיירה עוברת" תוך שאתה קונה לחלוטין את הלוקש שמדובר במסורת שהייתה פה הרבה לפנינו. ההקצנה החרדלית, כמו גם הפונדמנטליזם האוונגליסטי והקנאות הסלפית הן תופעות סופר-מודרניות במסורת הדתית של היהדות, הנצרות והאסלאם. הן כולן כמובן טוענות שהן בעצם מקיימות את מה שהיה תמיד. ועל הלגיטימיות של פסק הלכה באשר הוא מתוקף המסורת ההלכתית, ומתוקף זה שאנשים הולכים אחרי זה, אני רק תוהה את אתה תדבוק בזה גם בהקשר של חכם דת מוסלמי שמפרסם פתוות הקוראות לפיגועי התאבדות (להבדיל במבחן התוצאה, לא בעקרון).
        ולסיום, האמירה שלך על "אנשים שבטוחים שהערכים שלהם הם הכי נעלים ונכונים ובכלל היחידים שיש" לא נסמכת על כלום, והיא לא יותר מהטלת רפש רנדומלית ביריבך, ולא מכבדת אותך. הכי כיף לקבל את זה מאנשים שקוראים לזרם שלהם אורתודוכסיה, שמשעותה ביוונית "הדרך הנכונה".

  3. פינגבאק: על דיבור בקול איטי ושמלה אדומה מבד דק. | רשמים עדינים

להשאיר תגובה

